26 Mart 2012

Sponsorluk Top 10

Deloitte Football Money Lig’de zirveyi geride kalan 10 yılda Real Madrid’e kaptıran Manchester United’ın 2002 yılında Nike ile yaptığı sponsorluk anlaşması futbol tarihinin en parlak imzası. Amerikan devi, 13 yıllık anlaşma için İngiliz kulübüne 468 milyon dolar ödeyeceğini açıklamıştı. Manchester United, 2009 yılında son göğüs reklamı anlaşmasını ABD’lin sigorta devi AON Corp. İle yaptı ve kasasına 4 yılda 128 milyon dolar koyacağını açıkladı.

Futbol tarihinin en parlak sponsorluk anlaşması listesinde iki numaradaki Juventus’a Tamoil reklamı uğurlu gelmedi. Libya merkezli petrol şirketi, İtalyan kulübüne 2005 yılında 10 yıllık anlaşma karşılığında 265 milyon dolar ödeyeceğini açıkladı ama bir yıl sonra Juventus’un dünyası karardı. 2006 yılında patlak veren Calciopoli skandalı sonrasında küme düşme cezasına çarptırılan Torino kulübüne Tamoil’den gelen mesaj sadece iki kelimeydi: “Anlaşma iptal!”

Formasındaki UNICEF reklamı için bırakın para kazanmayı üstüne bağış yapan Barcelona, borcu 400 milyonun üstüne çıkınca geleneğine son noktayı koydu ve 2010 yılında ilk forma reklamını göğsüne taktı. 2022 Dünya Kupası’na ev sahipliği yapacak olan Katar’ın futbol dünyasındaki ısınma turlarından biri olan proje kapsamında Katar Foundation, Katalan kulübüne 5 yıllığına 150 milyon Euro ödeyeceğini açıkladı.

Son 10 yılın en popüler kulübü Barcelona göğüs reklamını iki yıldır taşıyor ama uzun yıllardır formasındaki Nike logosu büyük bir gelir kapısı. Barcelona’nın Nike’dan malzeme sponsorluğu karşılığında 10 yılda alacağı toplam 210 milyon dolar, Avrupa’da birçok dev kulübün göğüs reklamına fark atıyor.

Futbol endüstrisinin parmakla gösterilen dahisi Peter Kenyon’un kulübün sponsorluk anlaşmaları için sıkı pazarlık yaptığı dönemde Chelsea-Adidas evliliği gerçekleşmişti. İngiliz malzeme devi Umbro’yu küllerinden doğuran adam olarak bilinen Kenyon, Chelsea’nın malzeme sponsorluğu karşılığında Adidas’tan 10 yıllığına 160 milyon dolar almıştı.

Yeni stadının isim hakkını sattığı Emirates ile forma reklamı için 2006 yılında masaya oturan Arsenal yöneticilerinin odadan çıkarken dosyalarında 160 milyon dolarlık bir anlaşma vardı. Emirates, 6 yıl önce Londra kulübüne 15 yılda bu rakamı ödeyeceğini tahaddüt etmişti.
Son yıllarda iki kez sahip değiştiren Liverpool, Danimarkalı bira devi Carlsberg ile özdeşleşmişti. Formanın üzerinde bir önceki reklamı hatırlayamayan genç Liverpoollular için Standart Chartered Bank alışmadık bir isimdi. Londra ve Hong Kong borsalarına kota olan banka, Manchester United’ın kapısından döndü ama Liverpool’u 4 yıllığına 130 milyon dolar karşılığında ikna etmeyi başardı.
Alman futbolunun bir numarası Bayern Münih’in aldığı rakam futbol sahasında alt ettiği birçok rakibinin kasasına koyduğundan düşük kaldı. Deutsche Telekom, Bayern Münih’i 2010 yılında 3 yıllığına 115 milyon dolar karşılığında ikna etmeyi başardı. Real Madrid, geçen 10 yılda iki yüklü ancak uzun soluklu olmayan forma reklamı anlaşmasına iğmza attı. Tayvan’da mobil telefon devi BenQ, 2006 yılında İspanyol kulübünün formasında göründü ancak ertesi yıl girdiği finansal krizin faturası ödedi ve yerini Avusturyalı bahis şirketi Bwin’e bıraktı. Bwin, 2007 yılında Real Madrid’e 3 yıllığına 88 milyon dolar ödemişti.
Top 10 listesinin son sırasında Milan var. Real Madrid gibi Bwin ile yaptığı anlaşma uzun soluklu olmayan İtalyan kulübü, uzun yıllar Opel ile özdeşleşmişti. 2010 yılında kapıyı Arsenal ile yaptığı evlilikten memnun olan Emirates çaldı kapdı. Dubai merkezli havayolu şirketi, Milan’a 5 yılda 83 milyon dolar ödeyeceğini açıkladı.

Hiç yorum yok: