9 Mart 2009

Perez'in Bilmecesi

Deloitte Money Leauge 2009 raporunda sıra, Fenerbahçe , Manchester United ve Barcelona'dan sonra sıra Real Madrid'de. İsmail Ş'nin klavyesinden...

“Endüstriyel Futbol” lafı yanlış kullanılıyor gibi gelir bana. Örneğin “defansif futbol” oynanan oyunu niteleyen bir ifadedir ki futbol sözcüğünün başına bir sıfat getiriyorsanız zaten böyle olmalıdır. Oysa endüstriyel futbol oyun adına neyi tanımlar bize? Seyirciyi sahaya ve ekran başına çekmek için topuk pasları, rövaşatalarla oynayan bir takım hayal etmeye çalışıyorum ama Lincoln’ün üzerine yürüyen on tane Erdoğan Arıca geliyor gözlerimin önüne, korkuyorum... Ama Semih Şentürk dediğiniz zaman “Endüstriyel futbol” lafını rahatlıkla kullanabilirim. Geçmişte Kezman ya da Alex’te bir sorun olmadığında, bu sezonun büyük bölümünde Alex ya da Guiza’da bir sorun olmadığında; bu adamlar ne kadar formsuz olursa olsun Semih’in hak ettiği formayı bir türlü alamamasını en güzel açıklayan terim “endüstriyel futbol” olur. Geçmişte de Müjdat Yetkiner vardı böyle... Libero’nun moda olduğu dönem Fenerbahçe her sene “süpper bir libero” transfer eder, adamın “hikaye” olduğu inkar edilemez bir şekilde ortaya çıkınca forma Müjdat’ın olurdu. “Endüstriyel futbol” yeni değil, hep vardı. Dev televizyon anlaşmaları, transferde dönen uçuk rakamlar gibi konulardan bahsedilecekse bence kullanılan terim “futbol endüstrisi” olmalıdır. Yine de, “endüstriyel futbol”dan bahsedeceksek, buna en çok yaklaşan Real Madrid olmuştu, en azından bir dönem kurduğu kadro ile.

Maç Günü : 101 (%28) 2006/07: 82,2 (%23)
Yayın : 135,8 (%37) 2006/07:132,4(%38)
Ticari : 129 (%35) 2006/07:136,4(%39)
TOPLAM : €365,8 Milyon 2006/7 : €351 Milyon
Geçen yıla göre gelirlerini %4 oranında arttıran Real Madrid üst üste dört yıldır listenin zirvesinde. Geçmişte Real’i zirveye taşıyan itici güç, ticari gelirlerdeki artıştı. Ancak bu yıl ticari gelirler %5 oranında geriledi. BenQ Mobile’ın iflası nedeniyle forma reklamı Bwin’e geçti, gerilemenin sebeplerinden birisi bu. Diğeri, tartışmalı olsa ve etkisi tam hesaplanamasa da “Beckham” markasını kaybetmek gibi görünüyor. Mes Que Un Club postunda yaptığımız gibi dönüm noktasına, Florentino Perez’e ayrıca göz atacağız.
Yayın gelirleri ticari gelirleri 2003/04 sezonundan sonra ilk kez geçerek en büyük dilim haline geldi. Son beş yıldır son 16’da çakılmak CL gelirlerinin aynı kalmasına(21,1 milyon Euro) sebep olsa da, Mediapro ile 7 yıllığına 1,1 milyar Euro’nun biraz üzerinde bir geliri garanti eden anlaşmanın ikinci yılı 3,4 milyon Euro’luk bir gelir artışı sağladı. Bernabeu’nun bazı bölgelerinde yapılan yeniden düzenlemelerle kurumsal müşteriler için daha fazla kapasite elde edilmesi, maç günü gelirlerinde %23 oranında artış sağladı. Üç ayaklı gelir sisteminde denge sağlanması adına da önemli bir adımdı bu. 2008/09 bütçesinde gelirin 400 milyon olarak hedeflendiğini düşünürsek seneye yine zirvede olmaları sürpriz olmaz.
2000/01 sezonunda Real’in ticari gelirleri 38,4 milyon Euro’ydu. 2004/05 sezonunda ise 124 milyon’a ulaşılmıştı. Merchandising ve lisans gelirleri 54,1 milyon iken sponsorlar ve reklamlardan 45,9 milyon Euro’ya ulaşmıştı. Stadyum turları ve konferanslar 7,2 milyon kazandırırken diğer piyasa kaynakları da 16,8 milyon Euro getirmişti 2004/05 sezonunda.
Sponsorlar üç hatta şekillendirilmişti: İlk hatta Adidas ve BenQ Mobile vardı. İkinci hattı, dörtlü bir uluslar arası sponsorlar grubu oluşturuyordu: Pepsi, Audi, Telefonica ve Mahou. Son hatta ise kalabalık bir İspanyol sponsorlar grubu vardı.
Real Madrid’in Perez’li dönemini anlattığı kitabında John Carlin, “galacticos teorisi”nden “Perez’in bilmecesi” diye bahseder. “En pahalı oyuncu aslında en ucuzudur” der Perez ve ekler: “Çünkü en büyük getiriyi onlar üretirler.”
Zidane, Ronaldo ve özellikle Beckham gibi markaları transfer etmek, merchandising ve lisans gelirlerini tavana vurdurdu. Yalnızca Beckham transferi forma satışlarını ilk sezonda %67 oranında arttırmıştı. Ve o takım LA Galaxy değildi; orada zaten Raul, Ronaldo, Zidane gibi oyuncular vardı. Perez’den önce merchandising ve lisans gelirlerinin %80-90’ı İspanya içinden elde edilirdi. 2005’te ise uluslararası piyasaların payı %60’a çıkmıştı. 2004/05 sezonu öncesindeki Çin, Japonya ve Tayland’ı kapsayan mini tur 23 milyon sağlamıştı. Tabii bu turun potansiyel taraftarlar, yani potansiyel Real Madrid lisanslı ürün tüketicileri ile bağları yaratıp güçlendirmesi gözden kaçırılmamalı. Bu tür etkinlikler ve transferler, yayın ve sponsorluk pazarlıklarında da kulübün elini güçlendirdi ve Mediapro ile yapılan dev yayın anlaşması başta olmak üzere meyvelerini verdi. Perez’in kurduğu “uluslararası işleri geliştirme ekibi” kulübün marka değerini ve popülaritesini arttırmak, bölgesel ortaklıklar kurmak hedefleri ile çalışıyor.

Bilindiği gibi Real Madrid, İspanya’da en çok şampiyonluk kazanan kulüp. Avrupa Şampiyonluğu’nu en çok kazanan kulüp de Real Madrid. Şubat 2006’da istifa eden Perez, sahada en çok kazanan kulübün kasada da en çok kazanan olması gerektiğini düşünmüştü. Ve 6 Mart’ta 108 yaşına giren kulüp Perez’in tezini kanıtlamış görünüyor.

7 yorum:

alessandro del piero dedi ki...

perez'in hedefi ilk bakışta ulaşılmış gibi görünüyor ama küçük bir sorun var galiba.. takım belki ekonomide zirveye yerleşti, kasası baya doluyor ama artık sahada varlığı pek belli olmuyor.. avrupa'nın daima zirvelerinde yer almış olan kulüp son 5-6 senedir avrupa'da en iyi 10 takım arasına girmekten çok uzak.. bugün en iyi topu hangi takım oynuyor diye sorsak insanlara belki 100 kişiden biri dahi söylemeyecektir real'i.. perez bu tarz bir sonucu öngörebilecek olsaydı muhtemelen stratejisinden cayardı, parası en çok olmazdı real'in ama futbolu parmak ısırtırdı.. bence asıl bu açıdan bakmak gerek olaya..

aşkın dedi ki...

Tam anlamıyla ''endüstriyel futbol'' zira Real yedek kulübesi hatta defans hattı Harran Ovası gibi kuraktı.
Adeta ''madem bunlara bu kadar para harcadık, o halde vırçığından bile faydalanırız'' düşüncesiyle her maç postun ilk resminde yer alan adamlar oynardı.Rotasyon kelimesi adeta yasaktı.
A)Para kalmamıştı (Hiç sanmıyorum)
B)Para geldikçe kadro derinliği ve sportif başarı kimin umrundaydı?
Sonuç = Devreden enkazın etkisiyle 5 yıl boyunca çeyrek finali görememek

varol döken dedi ki...

bir gün bir fenerbahçe, bir galatasaray bir beşiktaş ı da değerlendiren ispanyol blog görür müyüz acaba?

bir gün yüzüne çorba atılan bakan sesini çıkarmadan içeri girip, korumaların dokunmadığı kadın eyleminden sonra özgürce basına röportaj verebilir mi?

bir gün olur ama bugün olmaz:)

İsmail Şayan dedi ki...

@ Ramon

I hope that I didn't make a mistake :)

Matchday : 101 (%28) 2006/07: 82,2 (%23)
Broadcasting : 135,8 (%37) 2006/07:132,4(%38)
Commercial : 129 (%35) 2006/07:136,4(%39)
TOTAL : €365,8 Million 2006/7 : €351 Million

Real is at the top of the list for four successive years and slightly increased the revenues(4%). The engine driving Real’s remarkable revenue growth, and its ascent to the top of the money league, has been the club’s ability to increase commercial revenue. However, commercial revenues declined 5%. Lower shirt sposhorship revenue following the banctrupcy of BenQ Mobile is the first reason. Although it’s doubtful and impossible to calculate, it looks like the other reason is to loose the “Beckham” brand. As we did on Mes Que Un Club, we will try to take a look to the milestone: Florentino Perez era.

Broadcasting revenue overtook commercial revenue 2007/08 to contribute the club’s largest revenue for the first time since 2003/04. Club eliminated on the first knock-out round of the CL for fifth consecutive season kept the CL income at the same level. On the other hand, the second season of the deal with Mediapro which lasts 7 seasons and guarantees the club more than €1,1 billion increased the broadcasting income €3,4 m.

Matchday revenue has been the largest growth area for the club wit a 23% increase aided by reconfiguring some areas of Bernabeu to increase corporate capacity and hence revenues. It’s a significant move towards a balanced three-legged revenue model. If we consider that the club has announced that it is budgeting revenues €400m in 2008/09, it won’t be a surprise to see them at the top next year again.

At the end of 2000/01 season the commercial revenue was €38,4m. It was €124m in 2004/05. Merchandising and licensing was contributing €54,1m. The remainder was derived from sponsorship and advertisement(€45,9m), stadium tours and conferencing(€7,2m) and other marketing sources(16,8m).

At the top tier of the sponsors, the club used to have two sponsors: Adidas and BenQ Mobile. Below them, a band of four international sponsors: Pepsi, Audi, Telefonica and Mahou. Finally, a third tier contains an expended number of national sponsors.

John Carlin's book about the Perez-era Real, Carlin describes the galactico theory as "Perez's riddle", or in other words, how the most expensive players in the world were actually the cheapest. "The reason is that they generate the greatest profits," Perez told him.

Having “brands” like Zidane, Ronald and especially Beckham, created a stunning growth in merchandising and licencing revenues. Revenue from shirts, jumped 67 per cent in Beckham's first season alone. And that team was not LA Galaxy; there were already players like Raul, Ronaldo and Zidane. Befote Perez, 80 to 90% of the merchandising revenues were derived from within Spain. In 2004/05, 60% of merchandising revenues were internationally. The pre-season tour to China, Japan and Thailand in 2004/05 has generated € 23 million. Not only € 23 million, but also new supporters and new people to buy licenced Real Madrid products. Organisations like pre-season tours and having star players has been a keycard for the club and has been effective for broadcasting and sponsorship negotiations. The enourmous broadcasting deal with mediapro is one of the most important results. The internal international business development team which established by Perez, solely responsible for building partnership in international territorios. This team actively builds and promotes the club’s brand and popularity, and forms local partnerships in these regions.

As known, Real has 31 La Liga titles and it’s a record. They have another record: 11 European title. Perez, who has resigned on February 2006 has thought that the club which wins most on the pitch should be the one which most wins off the pitch. And it looks like that Real Madrid, which celebrated anniversary on March 6th had proved that he is right.

neverLander ® dedi ki...

eline sağlık ismail abi, bu yazı da enfes olmuş.

İsmail Şayan dedi ki...

@ neverLander ®

Teşekkürler.

Yalnız o kadar uğraştık, Ramon efendi ortalıktan kayboldu. Liverpool'dan 4 yedikten sonra da görünmeyebilir epey bir süre.

MadridFan dedi ki...

Perez'in başarısızlığı galacticos olayını abartmak oldu.Forvette Raul ve Ronaldo oynarken Morientes ve Owen'ın yedek beklemesi mesela.Ne gerek vardı o kadar çok yıldıza.Doğru mevkilere yerinde yani nokta yıldız transferler yeterliydi.Forveti o kadar doldurmasına rağmen defansa futbolcu almamaları büyük hataydı o zamanlar.Cannavaro'yu bile 32'sinden sonra getirdiler.Hierro'nun yanında ortasahadan bozma Helguero oynuyordu.Fakat şuan açıkçası ben takımda Casillas ve Sergio Ramos dışında elle tutulur bir yıldız göremiyorum gerisi olmasada olur diyebileceğim adamlar.Şu durumda Perez'in Real Madrid'e gelip takıma yıldız oyuncular katması lazım.Ama bu işi abartmadan yapmalı doğru mevkilere yıldızlar alınmalı mesela sağ kanata alınabilir.Faubert,Diarra,Gagoyla falan yürümez.Diarra tam bir odun anca koşuyor ne bir teknik var ne bir pas var adamda sadece koşsun dursun olmaz.Halbuki Makelelede hepsi vardı.Komple bir ön libero da lazım bu takıma.