Soru şudur: Futbolcuların 90 dakikada koştukları mesafe nasıl ölçülüyor? Farklı teknolojilerden bahsediliyor. Fikri olan, "açılın ben mühendisim" diyen, "inanmıyorum kafalarına göre yazıyorlar 8-10 km" diyen. Tartışalım, gerçekleri yazalım..
serbest vuruşlarda 9.15'i ölçen, topun kaleye olan mesafesini sistemler olduğuna göre, görüntü üzerinden de oyuncuların nekadar yer değiştirdikleri hesaplanabilir diye düşünüyorum.
Ben şahsen inanmıyorum doğru olduklarına, 1-3 biten Liverpool Chelsea maçında Cech 4.5 km koştu yazıyordu. Bunun nasıl olabileceğini açıklayabilecek biri varsa saygı duyarım.En çok koşan da yanlış hatırlamıyorsam 13 km civarı koşmuştu. 10000 metre dünya rekorunun da 30 dakika civarı olduğunu düşünülürse hiç bi matığı yok bu değerlerin.
oh be aylar önce blogumda sorduğum bu sorunun tam cevabını sanırım artık öğreneceğim. ayakkabılardaki chiplerden bahseden olmuştu o dönem ama bilemiyorum.
Sahada futbolcular her an kosmuyorlar ki eger sahada adim hesabiyla katetigi mesafe toplanip ölcülüyorsa herhangi hareketli,3 boyutlu bir program ile bu ölcülebilir bence.Ama dedigim gibi sadece kostuklari yani kosuya baslayip bitirdikleri zaman araligi ölcülüyorsa bunu ölcmek cok zor.O yüzden verilen rakamlar pek inandirici olmayabilir.
"It's based on missile technology with 16 cameras placed in the stadium gantry to monitor in real time the movements of 22 players, three match officials and the ball," said Vijay Solanki, head of marketing services at Castrol Europe. "As a result it allows us to produce some amazing measurements we have never had before in football. You can see the speed, distance run and zonal movements of the players"
Tabiiki atmasyon değil rakamlar. Koşma derken tüm maç boyu yaptıkları hareketler katılıyor top oyundayken de değilken de olan yürümeler/koşmalar da buna dahil. Ve 90 dakikalık bir maçta 10-11 km koşulması bana göre çok acaip değil.
onun yanlış olduğu ile ilgili çok spekülasyon yapılmıştı. sonra firma yetkilileri anlatmışlardı ama hatırlamıyorum. doğru olduğuna inanmıştım. bu kategoride rekor gerarda aittir. o da 120 dakkalık bir maçtır. 2. sırada ise linderoth vardı. dünya kupasında koşmuştu sanırım.
The new data could help advance our understanding of the world’s most popular sport, much like recent developments in baseball measurement have aided analysis of pitcher motion and fielding ability. But I wondered, just how did they know how much Mr. Gattuso had run? I saw these numbers on ESPN broadcasts of the games, but a spokesman for the channel told me it uses the video feed provided by the Union of European Football Associations, the governing body of Champions League games.
In response to my inquiry, the UEFA sent me a three-page document outlining the new system, which it says can also track other physical elements of the game such as shot speed and the distance of free kicks to the goal. The field, or pitch, is divided among 16 cameras ringing the stadium, with each one filming its own area. The cameras send video feeds to three laptops that extract the trajectories of the ball and players. The UEFA said it has tested the system against proprietary tracking systems used by individual clubs, and also by sending people on predetermined, fixed-length trajectories, and found it to be generally accurate within 3%.
sahayi bir harita gibi dusunun, burada her futbolcuya atanan poligonlar var bunlar hareket ettikce katettikleri mesafede olculuyor. Kosma diyorlar bu sureye ama yurumede dahil bildigim kadariyla.
linderoth'un da yanılmıyorsam bu alanda 2006 dunya kupasında rekor kırdıgı efsanesi var. bu işin rekoru nasıl olur onu hiç bilmiyorum. afrika 2.ligdekı bir adam linderothdan daha çok kosabılir ama onun kostugu mesafeyi kim ölçüyor...?
stadın tepesinde bulunan kameralar yardımıyla oluyor bu iş. görüntü işleme olayıdır. elektronik ya da bilgisayar mühendislerinin yaptığı bir iş. futbolcunun üzerinde bir şey yok yani.
cevap basit...bütün sahayı gören bir kamera ve maç başlarken her oyuncunun durduğu yeri noktalayan ve onları takip eden bir sistem.
farkındaysanız istatistiklere "distance covered" olarak geçer.yani oyuncunun ne kadar koştuğunu değil ne kadar "mesafe kat ettiğini" bildirir.
bir kaleci 90 dakikanın her dakikası 50 mt civarı hareket etse maçı 4.5 km de tamamlayabilir. bunun içinde takımı ataktayken sahanın yarısına kadar gelip maça katılan kalecileri ya da ceza sahasının yanlarına atılan toplara koşarak çıkmalarını örnek verirsek çok zor olmaz sanıyorum.
ben geçen sene bulmuştum bu yapan firmayı şu an bulamıyorum. bir video vardı sistemin nasıl çalıştığını anlatan. kısaca şöyle diyeyim bütün sahayı gözetleyen bir kamera, futbolcuları ve topu 23 tane ayrı nokta olarak görüyor sonra o noktaların katettiği mesafe bilgisayarda işleniyor. topun da olması ofsayt benzeri uygulamalar için. bulursam tekrar firmayı atarım buraya.
"It's based on missile technology with 16 cameras placed in the stadium gantry to monitor in real time the movements of 22 players, three match officials and the ball," said Vijay Solanki, head of marketing services at Castrol Europe. "As a result it allows us to produce some amazing measurements we have never had before in football. You can see the speed, distance run and zonal movements of the players"
image procecssing (goruntu isleme) yazlımları ile elde ediyorlar..Aynı yazılımları güvenlik alanında da kullanıyorlar...Futbolcuların koşması komplex bir olay olduğu için ben basit bir örner vereceğim...Siz bir nesneyi seçersiniz örneğin TV...herhangi bir etki ile tv sizin seçtiğiniz alanın dışarına çıkarsa alarm çalmaya başlar...Futbolda özellikle IBM özel goruntu isleme kameralerı kullanmakta...(http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_image_processing) NOT:Bilgisayar Mühendisiyim
bir gençlerbirliği-fenarbahçe maçında kim ölçtü nasıl öçltü bilmiyorum ama ekranda tuncay 18 km yazdığını görmüştüm. dumur olmuştum. rekordur değildir bilemem ama 90 dakika 18 km korkutucu. türkiye'de hem de ankarada bunun sağlıklı ölçülmesi zor gibi.
zaten bilimsel aciklamayi yapan arkadaslar oldu ama benim fikrim bu tarz seylerin sallama olmadigi yonunde. Tabiki belli bir hata payi vardir benim sahsi fikrim bunun en fazla %5 civarinda oldugu. Ama bu hata paylari yuzunden teknolojiye guvensizlik yapmayalim. Bazi arkadaslarin soyledigi gibi toplam hareket edilen mesafe soyleniyor kosma mesafesi degil. Ornegin futbolcu faulu cok abartip 5 metre takla atarsa ya da kaleden firlayip obur ceza sahasina kavgaya gitse bu mesafeler de kaydediliyor...
kameralar nasıl aynı futbolcuyu sürekli takip edebiliyor. hiç mi karışmaz, giysileri aynı. ayrıca ceza sahasında kalabalık fln oluyor, bir kaçırsa futbolcuyu bir daha tespit edemez kamera. ama her kamerayı kullanan bir kameraman varsa ancak öyle mümkün.
bence yapabilmenin tek yolu kramponlara çip yerleştirmek. şu anki sistemin doğru çalıştığını sanmıyorum.
cm de maç ekranını düşünelim. orada değerleri tuttuğumuzu ve ekrandaki stad değerlerini ortalama bir futbol sahasına (bir standart yoktur, sahaya göre alınmalı) oranladığımızı düşünürsek elde etmenin çok da zor olmadığını anlarız ancak bütün olay kanlı canlı bir maçı cm ekranı gibi takip etmek. bunun için görüntü işleme kullanılır, birden fazla algoritması vardır. ve tabi bir de programın kabul kriterleri. şu an kullanılan yazılım uefanın testinden geçtiğine göre %95 ( standart güven aralığı )doğrudur. Not: tamamen kişisel fikrim, bir araştırmam ve ya gösterebileceğim bir kaynak yok.
o zaman koşun ulan, sahada basmadık yer bırakmayın, kanınızın son damlasına kadar savaşın kesin ibm komplocularının işi yoksa manyak mıyız ulan biz adamın terlemesini istiyoruz, aaa deli miyiz neyiz?
sabit bir kameradan gelen bir goruntu ve bu goruntude hareket eden bir nesne oldugunda ne kadar hareket ettigini bulmak kolay.
once arka fonu butun goruntuden cikariyorsun.
daha sonra piksel cinsinden hareket edilen mesafeyi buluyorsun.
sonra pikseli metreye ceviriyosun. giruntude sahanin boyunu olcek olarak kulllanabilirsin.
isin zorluklari: tek kamera butun sahayi goremedigi zaman (gok kafese bir kamera koyup inonuyu gorebilirsin ama her sahanin yaninda bir gok kafes yok) birden cok goruntuyu birlestirip sanal tek goruntu elde edebilirsin.
daha zoru ise ikili mucadelelerden sonra dogru oyuncuyu takip edebilmek. forma rengini kullaniyor olabilir yazilim bu sorunu cozmek icin. ama ayni takimdan iki oyuncu (kornerlerde falan ust uste dusuyorlar sonucta) cok yaklastiginda nasil ayirt ediyotr bimiyorum. bir yerlerde manuel olarak kontrol ediliyor olabilir. yada ilk karede (atiyorum) gerard, son karede de gerard ise takip edilen oyuncu arada degismedigi kabul ediliyor olabilir.
Mevcut yazılımlara maçın oynanacağı saha ölçüleri giriliyor ve yazılım saha alanını hesaplıyor. Daha sonra futbolculara atanan birimlerle toplam hareketleri ve ortalama hızlarına ulaşılabiliyor bildiğim kadarıyla. Kaleci Cech'in nasıl 4.5 km koştuğunu soran bir arkadaş olmuştu. Maç esnasında küçük adımlarla sürekli hareket halinde olduklarından kaleciler için de hatrı sayılır bir km değeri çıkıyor.
Tabi belirlenen değerler 100% doğru değil. Saha ölçüleri ve çizgileri doğru belirlendiğinde birkaç yüz metrelik bir sapmayla bulunabiliyor. Ayrıca bildiğim kadarıyla bu mesafeler sadece saha çizgilerinin içindeki hareketleri kapsıyor. taş çizgisinin dışındaki hareketler bunun haricinde.
Ne kadar koştuğu değil de, oyuncuların kullandıkları alanları gösteren bol çizimli, alangirli,teknolojik tablolar hakkında bir çift lafım var Eskiden sahanın çimi kalmamş bölgeleri olarak bu tablolar canlı, daha net tezahür ediyordu :)
futbolcuların her hangi bir yerine(özellikle de bacaklarına)bir çip yada cihaz yerleştirmek riskli olur keza bu adamlar maç boyunca her yerine darbe alıyor.bu tip cihazların hassas olduğunu varsayarak maçda oluşan verileri kameralar üzerinden topladıklarını düşünmek mantıklı olur.
parallel universe technology diye bir şey var. hangi firmaydı unuttum. büyük bir firmaydı, kocamandı _o_ ama unuttum adını. neyse.
aynı şekilde 22 adam eşit ölçülerde bir sahaya çıkıyorlar maçla eşzamanlı. herkesin kimi canlandırdığı belirlenmiş önceden tabi. dev ekrandan futbolcuların maç içerisinde nereye koştukları gözlenebiliyor. canlandırdığı futbolcu mesafe kateden adam 5,5 m/sn'lik bir hızla koş ve dur komutlarıyla birlikte aynı yer değiştirmeyi (displacement) gerçekleştiriyor. herkes o sabit hızla koşuyor ki bir standart olsun. ya da başka bir bilimsel anlamı var. neyse işte adminler var bir de diyorlar ki "nerden baksan 12 m koştu şimdi, çarp 5.5 ile, hop tamamdır. uyuma, uyuma!"
işte bu pervasız, sorumsuz adminleri ortadan kaldırıp yanılma paylarını minimize edebilirlerse müthiş bir işe imza atacaklar. maça dalıp %43'lük sapmaların olduğu oluyor onların yüzünden.
buraya kadar sabredip okuyan varsa teşekkür ederim.
koşma deyince biraz yanlış anlaşılıyor. oyuncunun 90 dakika içinde katettiği mesafe. Cech de top oynanmadığı sürece kendini sıcak tutmak için sağa sola, öne arkaya hareket ederek rahatlıkla 4.5 km kateder ki kaleciler genelde 4 km civarı mesafe kat ediyor maçlarda.
ekmel'in verdigi youtube linki (http://www.youtube.com/watch?v=1dZb2TLsrz0) gosteriyor ki acaip geli$mi$ dedikleri bilgisayar normal maci football manager mac ekranina donu$turuyor.. fm bile 3d oldu.. peh!
IBM'de çalışan bir arkadaşımın dediğine göre; 22 adam tutuluyor bu iş için, ya da 20 adam. kalecilerin koştuğu mesafe hesaplanmıyor olsa gerek. Bu adamlar her bir futbolcunun koştuğu noktaları ellerindeki cihazlara işaretliyorlar. Bu cihazı ufak ölçekli bir harita gibi düşünün. noktalar arasındaki toplam mesafe de koşulan mesafeye eşit oluyor. olay bu
tartışma, koşulan mesafenin anlaşılamıyor olması noktasında yoğunlaşmış. ancak zaten verilen bilgiler koşma mesafesi olarak değil, futbolcuların kat ettikleri mesafeyi ifade ediyor.
biz de arkadaslarla geyigini yapmistik bunun sonra normal bi insanin yurume hizi 5km, e 90dk sirf yuruse 4.5km oluyo zaten o zaman 8-10km normaldir ya deyip gecmistik..bide bir arkadasim ibm de staj yapiyordu o bahsetmisti biraz bu super lig maclarinin sonunda cikan istatistik ekranlarini kim yuzde kac nereden gelmis oranlarini falan da onlar yapiyolarmis..
ibm tarafından geliştirilen özel bir yazılımla. sahayı koordinatlarına ayırıp diledikleri ölçümü yapabiliyorlar. hatta okuduğum bi makalede, yakında ne kadar su içmeleri gerektiğine kadar öğreneceğiz.
Küçük kameralar olabileceğini düşünüyorum futbolcularla. Harket sonucu bu küçük kamreların hareketini kaydeden bir simülasyon yardımıyla mesafe hesaplanıyor olabilir.
şahsen ne mühendisim ne de bu konuda exper düzeyindeyim ama kendi kanaatim,bu verilerin alındığı stadyumların kamera çekim açılarının bilgisayar ve sayısal veri ortamına aktarılarak elde edilen sonraki sanal görüntü ( maçlardaki ofsayt ya da baraj ölçümü veya piero gibi ) üzerinden maç boyunca bahsi geçen-geçecek oyuncuların katettiği yolun veritabanına aktarılarak ,stadyumun ölçümleri oranında orantı kurma suretiyle yaklaşık tahmin olarak ve kesin sonuç niteliği taşımadan gerçeğe yaklaşık değerde izleyiciye sunulması olarak nitelendiriyorum.Tabi aslı astarı nedir tam olarak ben de çok merak ediyorum.Gerçekte nasıl yürütüldüğünü bulursanız benim de merakım giderilmiş olacak :)
Tüm mühendisler yorum yapmış bir elektronik müh olarak basitçe ekranımızda her pixeli shader eden ilahi güç bu poligonları bazı algoritmlarla döndürüp önümüze bu şekilde sunar. Tanrının ilahi vergisi.
Görüntü işleme algoritmaları ile olması muhtemel.Oyuncunun görüntü matrisindeki durumunun karakteristiği cıkarıldıktan sonra piksel değerlerinin değişiminden hareket yön ve miktarı belirlenebilir. Bu yöntem için tüm sahanın 90 dakika boyunca sbt bir kamera ile alımı yapılmalıdır.
Bir başka ihtimal ise her bir oyuncuya özel sürekli onu takip eden bir kamera ile gene goruntu işleme algoritmaları ile konum değiştirme, yönü - şekli miktarı belirlenebilir.
Bu soylediklerim bugunku teknoloji ile, görüntü işleme- video işleme tekniklerinin olanak sağladıkları.
her oyuncuyu kamera takip eder kameraların yeri ile yaptıkları açıdan mesafe ölçülür, gerrard ile ilgili belgesel var zannediyorum 2006 yapımı orada uefa minbüsünün içi de görünüyor.
Cok benzer islerle ugrastigim icin belki bu konuda bilgi verebilirim. Kosan bir futbolcunun videolarindan belli araliklarla fotograflarinin alindigini dusunun. (futbolcuyu tek renk bir zemin uzerinde ayirt edebilmek kolay gorsel islemleme ile) Fotograflar gridlere bolunur. 1. ve 2. ve takip eden fotolar gorsel islemleme ile analiz edilir, benzer gridler sirayla eslestirilir ve aralarindaki mesafe vektorleri hesaplanabilir. Futbolcunun beyaz formasi varsa mesela, beyaz tonlar arasina cizilir bu vektor. (Keske resim koyabilseydim cok iyi olurdu)Daha sonra bu vektorler birlestirilerek futbolcunun 90 dk boyunca ne zaman nerede oldugu bulunabilir (fazlaca kamera kullanilmasinin burda cok faydasi var). Temeli bu ancak cesitli sorunlar cikabilir. Mesela gol sevinci esnasinda futbolcular karman corman olunca birbirlerine karisabilirler ancak bu da yine gorsel islemleme ile kolaylikla cozulur cunku futbolcularin heryerlerinde numaralari yazdigi icin bu numaralar da kolayca ayirt edilebilir (gorsel islemlemeyle)ve kisa bir sure icinde kaybolan futbolcular tekrar bulunur. Rakip futbolcular karismaz. formalari farkli renk oldugu icin. Tabi icinde fazlaca hata barindirabilecek bir olay yukarida anlattigim ornek ve benzerlerinden dolayi ama gunumuzde bilgisayarlar kameralar canavar. Hatta ilerleyen yillarda hangi futbolcu nereye tukurmus, nerede burnunu formasina silmis, bunlar bile bulunup ileride kendisine karsi delil olarak kullanilabilir. Aceto, blog cok guzel. Sabah ilk is bakiyorum valla. Yeminle.....
aha dün gece saha matrix gibi gözüktü mü gözüme! yapma aceto böyle postlar, rüzgarın hızını ayarlayıp yolladı o şutu ronaldo valla bak bizim amcaoğlu ibm'decileri gaza getirme:)
Hey gidi günler heey!.. Sene 93 veya 94 olmalı. "Ne kadar koşuluyor" ölçümlerinin ilk moda olduğu zamanlar. "Norveç orta sahası" efsane o zaman, "kişi başına 10 kilometrenin üzerinde koşuyorlarmış maç başına abi" muhabbetleri dönüyor. O dönemde tek bir kamera tek bir oyuncuya sabitlenerek yapılıyor ölçüm. Bir gün Fatih Terim TRT3'te anlatmıştı, hatırladığım kadarını aktarmaya çalışayım: "Milli takım oyuncusu olduğu için Oğuz'u(Çetin) da ölçmeye karar verdik. İnanamadık, 10 kilometreye yakın bir mesafe çıktı. Bir yanlışlık olduğunu düşündük, tekrar ölçtük başka bir maçta. Yine 9 kilometrenin üzerinde bir rakam bulduk. Çok şaşırtıcıydı bizim açımızdan. Oğuz "koşmaz" diye bilinen bir oyuncuydu. Oysa "çok koşar" diye bilinen bazı oyuncuları ölçmüş, 6-7 kilometre gibi rakamlar bulmuştuk."
@ varol döken
Görmüş, yanıt verememiştim, o arada Aceto da kapatmış yoruma postu.
Teşekkürler. UMUT konusunda pek umutvar olamıyorum. Yıllık iznimden kalan dört günü hem yeğenimin ilk doğum günü hem de İspanya maçı vesilesi ile İstanbul'da geçirecektim, olmadı. Ekim'e kadar da bir gün için bile zor görünüyor. Biz Cunda'ya bekleriz efendim. Aceto da satmasın(!) bu sene, değişsin, o da gelsin :)
arkadaslar. dikkat ettiyseniz, bu rakamlarin verildigi istatistiğin basliginin icinde 'distance' kelimesi var. yani bu katedilen mesafeyi demek. kavram kargasasi yasaniyor sanirim. siz bulundugunuz 'x' yerinden 'z' yerine gittiginizde, gittiginiz mesafenin ölcüsü degismez. bu sabittir. siz sadece bu gidisin süresini degistirebilirsiniz. bu da yavas yürümek, normal yürümek, hizli yürümek veyahut kosmakla alakali olur. ama ne olursa olsun mesafenin ölcüsünü degistiremezsiniz.
hesaplamalar da tipki bu verdigim örnek gibi. bir futbolcunun mac icersinde katettigi mesafeden bahsediliyor. buna kosmak da dahil, yürümek de. yani lampard kosarak geldigi ceza yayindan bir sut cikarip topu auta attiktan sonra kendi bölgesine yürüyerek dönebilir. hesaplayici alet ise bu sürecte onun katettigi mesafeyi kosarak mi yoksa yürüyerek mi yaptigini hesaplamiyor. sadece katettigi mesafeyi hesapliyor!
bi diger örnek mesela, petr cech bir macta 4.5 kilometre kosmuyor. 4.5 kilometre mesafe 'katediyor'. yani atiyorum kale cizgisinden 18'e yürüyor, ordan tekrar geriye geliyor, tekrar pozisyon geregi biraz kenarlara aciliyor, vs vs. bu böyle mac boyunca olup duruyor. ve bunlarin toplami sonucunda ne kadar mesafe kattetiği anlasiliyor. istatistigi de bu yansiyor.
he bunun nasil yapildiginia gelirsek. günümüz kamera ve bilgisayar senkronizasyonunda cok da zor bir sey olmadigini düsünüyorum. nasil ki bir frikikte topla baraj arasi hemen ölcülebiliyor, bu da detayli kameralarla mümkün hale getirilmis olmali. ve ben bu verilerin tamamen gercek oldugunu düsünüyorum.
@hebenneka sen de cunda diyip son noktayı koydun, yaz kızım oraya utrecht-umut ocakbaşı-brighton ın arasına büyük harflerle cunda:) benim harbiden bir metrobüs almam gerekecek ama zaten cunda ya gelecektim sebebi oldu, bülent metrobüs alsam gelir misin abi:)
her bir oyuncuyu kamera takip ediyor diye biliyorum. arkadaşların dediği gibi yürüyerek katedilen mesafe de dahil. böyle olunca bazı yanlış düşünceler çıkıyor ortaya. geçen sen alex için herkes koşmuyor diyordu. şamp liginde. sonra bir maçta gördük ki en çok mesafe kateden oyunculardan biri. hesaplayın takım toplam 20 korner ve duran top kullansa ve hepsini alex atsa ortalama 50 metre gidiş geliş desek sadece 1km böyle geçer. o 50 metreyi de yüyüyerek ya da çok hafif tempoda atlatıyor. bu yüzden kimin daha çok çalışıp mücadele ettiğini en iyi televizyondan izleyenler görür bence. rakamlara aldanmamak gerek.
benim de çok merak ettiğim bir konuydu. sanırım sabit kamera ve görüntü işleme teknolojisi, mt./pixel ölçeği açıklamaları olayı oldukça aydınlattı. saha içerisinde oyuncuların karışması, her bir oyuncunun ayrı ayrı nasıl takip edildiği pek net değil. basit güvenlik kameraları ve gayet kolay bulunabilen birkaç yüz dolarlık yazılımlarla bina girişlerinde araçların plakaları kaydedilip loglanabiliyor. Benzer bir şekilde yapılıyor olabilir ama oyuncuların her pozisyonda sırtını görebilecek sabit kamera olamayacağından muhtemelen birden fazla kamera kullanıldığı bilgisi mantıklı.
bir de Guardian'ın Chalkboards'u var. Tackle, Clearance, Interception hesaplıyor. bence o daha zor. çünkü hangi adam pas arası yapmış, hangi adam top çalmış zor hesaplamak.
çok merak ettiğim bir konuydu. pazulara yerleştirilen siyah bantlar görüp onlar vasıtasıyla yapıldığı kanaatine varmıştım bir dönem. hatta sahtekar bir futbolcu yerinde sekip bu rakamı abartabilir diye fantazi yapmıştım. neyse arkadaşlar gayet güzel açıklamışlar. konuyla alakalı bir tesbitim olacak. süper lig maçlarındaki istatisklere hiç inanmıyorum. orada bir kavram kargaşı olduğu kanaatindeyim. özeliikle top kaybı istatistikleri son derece yanlış, bu da top kaybı tanımının göreceli olmasından kaynaklanıyor. bazen maçın 15. dakikasında iki takımında 30-35 top kaybı yaptığı geliyor ekrana. görme engelliler oyanımıyor ki bizim ligde.
bu konu dün maçı izlerken benim de aklıma geldi, bana biraz hafif abartılıyor gibi geliyor o rakamlar, sahayı uzunlamasına 100 metre kabul etsek, futbolcular ortalama 50 defa git gel yapmış olması gerek (daha fazla koşanlar 60-65i buluyor)
tabi bunlar kısa koşular olduğu için belki farkedilmiyor ama yinede bana fazla geliyor bu rakamlar
bakırköy sahilde oturuyorum, evden yeşilköy'e arabayla 3 km civarı tutuyor, yani maç boyunca bu adamlar 2 defa bakırköy yeşilköy git gel mi yapıyorlar? sarı dolmuşlar gibiler maşallah!
Hehe ne güzel yahu kimse bilmiyor cevabı :) Bilgisayar Müh. olmanın da avantajını gördük ya hayırlı olsun :) Gerçi arada doğru cevaplar da yok değil - tepedeki kamera diyeyim ben size ;) - O bir çoğunuzda var olan güzelim Nikonlarda Canonlarda ne biçim işlemlar yapılıyor bir bilseniz. Ama inanın her şey insan gözünden esinlenerek yapılıyor. IMAGE PROCESSING nam-ı Türkçe görüntü işleme işidir olay arkadaşlar. Peki gol olduğunu uyaran toplar nasıl oluyor bunu bilen var mı :D
RFID işaretleyici ve takipçileri kullandi zamaninda Türkiye'den adını açıklayamayacagim bir takım ve o yıl takım şampiyon oldu. Fakat cok fazla gider oldu diye ertesi yıl kaldırdılar. Bazı altyapılarda hala kullanılıyor bildigim kadariyla.
Olayın aslı yukardaki yorumlarda da belirtildiği gibi image proccessing olayından geçiyor. Kamera her bir oyuncu için ayrı olarak odaklanıyor daha sonrasında o topçuyu takip ediyor. Kameranın kafası oynamıyor tabi ki. belli processing işlemleri yapılarak(misal futbolcuları kare içine alıp hareketlerini tespit etmek) istatistik çıkarılıyor ama burda da şöyle bir sorun ortaya çıkıyor. İkili mücadelelerde topçular karışabiliyor. Birbirlerinin izleme sahasına girebiliyor bu da istatistiklerde bariz karışıklıklara neden olabilir ama illa ki onun da çözümünü bulmuşlardır :)
Her futbolcuyu takip eden bir kamera veya oyuncuya vs bağlanan birşey yok. stadın iki köşesine oyuncuların asla açısından çıkmayacağı bir kamera yerleştiriliyor. o kameradan Track olayı yani her oyuncu ayrı ayrı çember içine alınıyor. o çember oyunculardan hiç ayrılmıyor ve o oyunuya yapılan faulu , koştuğu km , ve bir kaç istatistik belirleniyor. tamamen profosyonel programlarla.
Acaba formalarında minik GPRS cihazları olabilir mi?
YanıtlaSilDünya da bu işi bildiğim kadarıyla sadece ibm yapıyor. Ama nasıl yaptığını bilmiyorum =)
YanıtlaSilserbest vuruşlarda 9.15'i ölçen, topun kaleye olan mesafesini sistemler olduğuna göre, görüntü üzerinden de oyuncuların nekadar yer değiştirdikleri hesaplanabilir diye düşünüyorum.
YanıtlaSilBen şahsen inanmıyorum doğru olduklarına, 1-3 biten Liverpool Chelsea maçında Cech 4.5 km koştu yazıyordu. Bunun nasıl olabileceğini açıklayabilecek biri varsa saygı duyarım.En çok koşan da yanlış hatırlamıyorsam 13 km civarı koşmuştu. 10000 metre dünya rekorunun da 30 dakika civarı olduğunu düşünülürse hiç bi matığı yok bu değerlerin.
YanıtlaSiloh be aylar önce blogumda sorduğum bu sorunun tam cevabını sanırım artık öğreneceğim. ayakkabılardaki chiplerden bahseden olmuştu o dönem ama bilemiyorum.
YanıtlaSilhttp://www.sonybiz.net/res/attachment/file/81/1177339423181.pdf
YanıtlaSilSahada futbolcular her an kosmuyorlar ki eger sahada adim hesabiyla katetigi mesafe toplanip ölcülüyorsa herhangi hareketli,3 boyutlu bir program ile bu ölcülebilir bence.Ama dedigim gibi sadece kostuklari yani kosuya baslayip bitirdikleri zaman araligi ölcülüyorsa bunu ölcmek cok zor.O yüzden verilen rakamlar pek inandirici olmayabilir.
YanıtlaSilsahada her futbolcuyu kaydeden bir kamera var cl maclarinda.
YanıtlaSil"It's based on missile technology with 16 cameras placed in the stadium gantry to monitor in real time the movements of 22 players, three match officials and the ball," said Vijay Solanki, head of marketing services at Castrol Europe. "As a result it allows us to produce some amazing measurements we have never had before in football. You can see the speed, distance run and zonal movements of the players"
YanıtlaSilbuldum.
http://blogs.wsj.com/numbersguy/tracking-how-far-soccer-players-run-112/
YanıtlaSilTabiiki atmasyon değil rakamlar. Koşma derken tüm maç boyu yaptıkları hareketler katılıyor top oyundayken de değilken de olan yürümeler/koşmalar da buna dahil. Ve 90 dakikalık bir maçta 10-11 km koşulması bana göre çok acaip değil.
onun yanlış olduğu ile ilgili çok spekülasyon yapılmıştı. sonra firma yetkilileri anlatmışlardı ama hatırlamıyorum. doğru olduğuna inanmıştım. bu kategoride rekor gerarda aittir. o da 120 dakkalık bir maçtır. 2. sırada ise linderoth vardı. dünya kupasında koşmuştu sanırım.
YanıtlaSilhttp://blogs.wsj.com/numbersguy/tracking-how-far-soccer-players-run-112/
YanıtlaSilburada uefa dan geLen cevap var aceto.
The new data could help advance our understanding of the world’s most popular sport, much like recent developments in baseball measurement have aided analysis of pitcher motion and fielding ability. But I wondered, just how did they know how much Mr. Gattuso had run? I saw these numbers on ESPN broadcasts of the games, but a spokesman for the channel told me it uses the video feed provided by the Union of European Football Associations, the governing body of Champions League games.
In response to my inquiry, the UEFA sent me a three-page document outlining the new system, which it says can also track other physical elements of the game such as shot speed and the distance of free kicks to the goal. The field, or pitch, is divided among 16 cameras ringing the stadium, with each one filming its own area. The cameras send video feeds to three laptops that extract the trajectories of the ball and players. The UEFA said it has tested the system against proprietary tracking systems used by individual clubs, and also by sending people on predetermined, fixed-length trajectories, and found it to be generally accurate within 3%.
sahayi bir harita gibi dusunun, burada her futbolcuya atanan poligonlar var bunlar hareket ettikce katettikleri mesafede olculuyor. Kosma diyorlar bu sureye ama yurumede dahil bildigim kadariyla.
YanıtlaSillinderoth'un da yanılmıyorsam bu alanda 2006 dunya kupasında rekor kırdıgı efsanesi var.
YanıtlaSilbu işin rekoru nasıl olur onu hiç bilmiyorum. afrika 2.ligdekı bir adam linderothdan daha çok kosabılir ama onun kostugu mesafeyi kim ölçüyor...?
http://www.youtube.com/watch?v=1dZb2TLsrz0
YanıtlaSilstadın tepesinde bulunan kameralar yardımıyla oluyor bu iş. görüntü işleme olayıdır. elektronik ya da bilgisayar mühendislerinin yaptığı bir iş. futbolcunun üzerinde bir şey yok yani.
cevap basit...bütün sahayı gören bir kamera ve maç başlarken her oyuncunun durduğu yeri noktalayan ve onları takip eden bir sistem.
YanıtlaSilfarkındaysanız istatistiklere "distance covered" olarak geçer.yani oyuncunun ne kadar koştuğunu değil ne kadar "mesafe kat ettiğini" bildirir.
bir kaleci 90 dakikanın her dakikası 50 mt civarı hareket etse maçı 4.5 km de tamamlayabilir. bunun içinde takımı ataktayken sahanın yarısına kadar gelip maça katılan kalecileri ya da ceza sahasının yanlarına atılan toplara koşarak çıkmalarını örnek verirsek çok zor olmaz sanıyorum.
ben geçen sene bulmuştum bu yapan firmayı şu an bulamıyorum. bir video vardı sistemin nasıl çalıştığını anlatan. kısaca şöyle diyeyim bütün sahayı gözetleyen bir kamera, futbolcuları ve topu 23 tane ayrı nokta olarak görüyor sonra o noktaların katettiği mesafe bilgisayarda işleniyor. topun da olması ofsayt benzeri uygulamalar için. bulursam tekrar firmayı atarım buraya.
YanıtlaSilsemtimizerkeksemti.blogspot.com
"It's based on missile technology with 16 cameras placed in the stadium gantry to monitor in real time the movements of 22 players, three match officials and the ball," said Vijay Solanki, head of marketing services at Castrol Europe. "As a result it allows us to produce some amazing measurements we have never had before in football. You can see the speed, distance run and zonal movements of the players"
YanıtlaSilcastrolfootball.com
buldum.
semtimizerkeksemti.blogspot.com
linderoth sağlam yorulmuş olacak ki o gün bugündür en fazla takımdan ayrı düz koşu yapıyor..
YanıtlaSilimage procecssing (goruntu isleme)
YanıtlaSilyazlımları ile elde ediyorlar..Aynı yazılımları güvenlik alanında da kullanıyorlar...Futbolcuların koşması komplex bir olay olduğu için ben basit bir örner vereceğim...Siz bir nesneyi seçersiniz örneğin TV...herhangi bir etki ile tv sizin seçtiğiniz alanın dışarına çıkarsa alarm çalmaya başlar...Futbolda özellikle IBM özel goruntu isleme kameralerı kullanmakta...(http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_image_processing)
NOT:Bilgisayar Mühendisiyim
bir gençlerbirliği-fenarbahçe maçında kim ölçtü nasıl öçltü bilmiyorum ama ekranda tuncay 18 km yazdığını görmüştüm. dumur olmuştum. rekordur değildir bilemem ama 90 dakika 18 km korkutucu. türkiye'de hem de ankarada bunun sağlıklı ölçülmesi zor gibi.
YanıtlaSilkramponlara ufak çipler yerleştiriyorlar,km ölçer tadında :)
YanıtlaSilzaten bilimsel aciklamayi yapan arkadaslar oldu ama benim fikrim bu tarz seylerin sallama olmadigi yonunde. Tabiki belli bir hata payi vardir benim sahsi fikrim bunun en fazla %5 civarinda oldugu. Ama bu hata paylari yuzunden teknolojiye guvensizlik yapmayalim.
YanıtlaSilBazi arkadaslarin soyledigi gibi toplam hareket edilen mesafe soyleniyor kosma mesafesi degil. Ornegin futbolcu faulu cok abartip 5 metre takla atarsa ya da kaleden firlayip obur ceza sahasina kavgaya gitse bu mesafeler de kaydediliyor...
kameralar nasıl aynı futbolcuyu sürekli takip edebiliyor. hiç mi karışmaz, giysileri aynı. ayrıca ceza sahasında kalabalık fln oluyor, bir kaçırsa futbolcuyu bir daha tespit edemez kamera. ama her kamerayı kullanan bir kameraman varsa ancak öyle mümkün.
YanıtlaSilbence yapabilmenin tek yolu kramponlara çip yerleştirmek. şu anki sistemin doğru çalıştığını sanmıyorum.
Ayak bileklerindeki alıcı sayesinde.Bu avrupadaki bazı halk koşularında da kullanılıyor yanılmıyorsam
YanıtlaSilcm de maç ekranını düşünelim. orada değerleri tuttuğumuzu ve ekrandaki stad değerlerini ortalama bir futbol sahasına (bir standart yoktur, sahaya göre alınmalı) oranladığımızı düşünürsek elde etmenin çok da zor olmadığını anlarız ancak bütün olay kanlı canlı bir maçı cm ekranı gibi takip etmek. bunun için görüntü işleme kullanılır, birden fazla algoritması vardır. ve tabi bir de programın kabul kriterleri. şu an kullanılan yazılım uefanın testinden geçtiğine göre %95 ( standart güven aralığı )doğrudur.
YanıtlaSilNot: tamamen kişisel fikrim, bir araştırmam ve ya gösterebileceğim bir kaynak yok.
'Sahada basmadık yer bırakmamak' deyiminin teknolojik olarak doğrulanacağını kimse bilemezdi tabi evvelden...
YanıtlaSildur bir koşu geleyim de tebrik edeyim seni...
YanıtlaSilblogölçer reklam yazarı:)
o zaman koşun ulan, sahada basmadık yer bırakmayın, kanınızın son damlasına kadar savaşın kesin ibm komplocularının işi yoksa manyak mıyız ulan biz adamın terlemesini istiyoruz, aaa deli miyiz neyiz?
YanıtlaSilsabit bir kameradan gelen bir goruntu ve bu goruntude hareket eden bir nesne oldugunda ne kadar hareket ettigini bulmak kolay.
YanıtlaSilonce arka fonu butun goruntuden cikariyorsun.
daha sonra piksel cinsinden hareket edilen mesafeyi buluyorsun.
sonra pikseli metreye ceviriyosun. giruntude sahanin boyunu olcek olarak kulllanabilirsin.
isin zorluklari: tek kamera butun sahayi goremedigi zaman (gok kafese bir kamera koyup inonuyu gorebilirsin ama her sahanin yaninda bir gok kafes yok) birden cok goruntuyu birlestirip sanal tek goruntu elde edebilirsin.
daha zoru ise ikili mucadelelerden sonra dogru oyuncuyu takip edebilmek. forma rengini kullaniyor olabilir yazilim bu sorunu cozmek icin. ama ayni takimdan iki oyuncu (kornerlerde falan ust uste dusuyorlar sonucta) cok yaklastiginda nasil ayirt ediyotr bimiyorum. bir yerlerde manuel olarak kontrol ediliyor olabilir. yada ilk karede (atiyorum) gerard, son karede de gerard ise takip edilen oyuncu arada degismedigi kabul ediliyor olabilir.
Mevcut yazılımlara maçın oynanacağı saha ölçüleri giriliyor ve yazılım saha alanını hesaplıyor. Daha sonra futbolculara atanan birimlerle toplam hareketleri ve ortalama hızlarına ulaşılabiliyor bildiğim kadarıyla. Kaleci Cech'in nasıl 4.5 km koştuğunu soran bir arkadaş olmuştu. Maç esnasında küçük adımlarla sürekli hareket halinde olduklarından kaleciler için de hatrı sayılır bir km değeri çıkıyor.
YanıtlaSilTabi belirlenen değerler 100% doğru değil. Saha ölçüleri ve çizgileri doğru belirlendiğinde birkaç yüz metrelik bir sapmayla bulunabiliyor. Ayrıca bildiğim kadarıyla bu mesafeler sadece saha çizgilerinin içindeki hareketleri kapsıyor. taş çizgisinin dışındaki hareketler bunun haricinde.
Ne kadar koştuğu değil de,
YanıtlaSiloyuncuların kullandıkları alanları gösteren bol çizimli, alangirli,teknolojik tablolar hakkında bir çift lafım var
Eskiden sahanın çimi kalmamş bölgeleri olarak bu tablolar canlı, daha net tezahür ediyordu :)
futbolcuların her hangi bir yerine(özellikle de bacaklarına)bir çip yada cihaz yerleştirmek riskli olur keza bu adamlar maç boyunca her yerine darbe alıyor.bu tip cihazların hassas olduğunu varsayarak maçda oluşan verileri kameralar üzerinden topladıklarını düşünmek mantıklı olur.
YanıtlaSilparallel universe technology diye bir şey var. hangi firmaydı unuttum. büyük bir firmaydı, kocamandı _o_ ama unuttum adını. neyse.
YanıtlaSilaynı şekilde 22 adam eşit ölçülerde bir sahaya çıkıyorlar maçla eşzamanlı. herkesin kimi canlandırdığı belirlenmiş önceden tabi. dev ekrandan futbolcuların maç içerisinde nereye koştukları gözlenebiliyor. canlandırdığı futbolcu mesafe kateden adam 5,5 m/sn'lik bir hızla koş ve dur komutlarıyla birlikte aynı yer değiştirmeyi (displacement) gerçekleştiriyor. herkes o sabit hızla koşuyor ki bir standart olsun. ya da başka bir bilimsel anlamı var. neyse işte adminler var bir de diyorlar ki "nerden baksan 12 m koştu şimdi, çarp 5.5 ile, hop tamamdır. uyuma, uyuma!"
işte bu pervasız, sorumsuz adminleri ortadan kaldırıp yanılma paylarını minimize edebilirlerse müthiş bir işe imza atacaklar. maça dalıp %43'lük sapmaların olduğu oluyor onların yüzünden.
buraya kadar sabredip okuyan varsa teşekkür ederim.
koşma deyince biraz yanlış anlaşılıyor. oyuncunun 90 dakika içinde katettiği mesafe. Cech de top oynanmadığı sürece kendini sıcak tutmak için sağa sola, öne arkaya hareket ederek rahatlıkla 4.5 km kateder ki kaleciler genelde 4 km civarı mesafe kat ediyor maçlarda.
YanıtlaSilModern Futbol,takımı 5:0 mağlup oyuncu 20km koşmuş neye yarar?..doğru sağlığına.
YanıtlaSilekmel'in verdigi youtube linki (http://www.youtube.com/watch?v=1dZb2TLsrz0) gosteriyor ki acaip geli$mi$ dedikleri bilgisayar normal maci football manager mac ekranina donu$turuyor.. fm bile 3d oldu.. peh!
YanıtlaSilIBM'de çalışan bir arkadaşımın dediğine göre;
YanıtlaSil22 adam tutuluyor bu iş için, ya da 20 adam. kalecilerin koştuğu mesafe hesaplanmıyor olsa gerek. Bu adamlar her bir futbolcunun koştuğu noktaları ellerindeki cihazlara işaretliyorlar. Bu cihazı ufak ölçekli bir harita gibi düşünün. noktalar arasındaki toplam mesafe de koşulan mesafeye eşit oluyor. olay bu
Aklıma iki alternatif geldi.
YanıtlaSilİlki ip kameralarla görüntünün alınıp işaretleme yapılması.
Diğeri ise RFID kullanılarak her oyuncunun tekmeliğine kağıt kalınlığında ufak chiplerin yapıştırılmasıyla.
İki alternatif içindede maç boyu yapılan tüm yer değişikliği hesaplanır.
Muhtemelen her saniye bulunan koordinatlar euclidean olarak hesaplanıp toplanıyor, yürümeyi ve koşmayı sınıflandırarak ayrı ayrı belirtmekte mümkün.
tartışma, koşulan mesafenin anlaşılamıyor olması noktasında yoğunlaşmış. ancak zaten verilen bilgiler koşma mesafesi olarak değil, futbolcuların kat ettikleri mesafeyi ifade ediyor.
YanıtlaSilbiz de arkadaslarla geyigini yapmistik bunun sonra normal bi insanin yurume hizi 5km, e 90dk sirf yuruse 4.5km oluyo zaten o zaman 8-10km normaldir ya deyip gecmistik..bide bir arkadasim ibm de staj yapiyordu o bahsetmisti biraz bu super lig maclarinin sonunda cikan istatistik ekranlarini kim yuzde kac nereden gelmis oranlarini falan da onlar yapiyolarmis..
YanıtlaSilibm tarafından geliştirilen özel bir yazılımla. sahayı koordinatlarına ayırıp diledikleri ölçümü yapabiliyorlar. hatta okuduğum bi makalede, yakında ne kadar su içmeleri gerektiğine kadar öğreneceğiz.
YanıtlaSilküçük arılara benzeyen bu teknolojiye bu yüzden "bee tech" deniyor. "Bal yapmayan arı " deyimi de buradan türemiş.
YanıtlaSil(Bilimum site ve gazeteler bu konuyu da aşıracak olurlarsa , sallamasyon bu bilgiyi de yazsınlar)
Küçük kameralar olabileceğini düşünüyorum futbolcularla. Harket sonucu bu küçük kamreların hareketini kaydeden bir simülasyon yardımıyla mesafe hesaplanıyor olabilir.
YanıtlaSilşahsen ne mühendisim ne de bu konuda exper düzeyindeyim ama kendi kanaatim,bu verilerin alındığı stadyumların kamera çekim açılarının bilgisayar ve sayısal veri ortamına aktarılarak elde edilen sonraki sanal görüntü ( maçlardaki ofsayt ya da baraj ölçümü veya piero gibi ) üzerinden maç boyunca bahsi geçen-geçecek oyuncuların katettiği yolun veritabanına aktarılarak ,stadyumun ölçümleri oranında orantı kurma suretiyle yaklaşık tahmin olarak ve kesin sonuç niteliği taşımadan gerçeğe yaklaşık değerde izleyiciye sunulması olarak nitelendiriyorum.Tabi aslı astarı nedir tam olarak ben de çok merak ediyorum.Gerçekte nasıl yürütüldüğünü bulursanız benim de merakım giderilmiş olacak :)
YanıtlaSilTüm mühendisler yorum yapmış bir elektronik müh olarak basitçe ekranımızda her pixeli shader eden ilahi güç bu poligonları bazı algoritmlarla döndürüp önümüze bu şekilde sunar. Tanrının ilahi vergisi.
YanıtlaSilProzone diye bir firma yapiyor bu isi..
YanıtlaSilhttp://www.pzfootball.co.uk/
Görüntü işleme algoritmaları ile olması muhtemel.Oyuncunun görüntü matrisindeki durumunun karakteristiği cıkarıldıktan sonra piksel değerlerinin değişiminden hareket yön ve miktarı belirlenebilir. Bu yöntem için tüm sahanın 90 dakika boyunca sbt bir kamera ile alımı yapılmalıdır.
YanıtlaSilBir başka ihtimal ise her bir oyuncuya özel sürekli onu takip eden bir kamera ile gene goruntu işleme algoritmaları ile konum değiştirme, yönü - şekli miktarı belirlenebilir.
Bu soylediklerim bugunku teknoloji ile, görüntü işleme- video işleme tekniklerinin olanak sağladıkları.
Ama ne kullanıyorlar bilmiyorum..
her oyuncuyu kamera takip eder kameraların yeri ile yaptıkları açıdan mesafe ölçülür, gerrard ile ilgili belgesel var zannediyorum 2006 yapımı orada uefa minbüsünün içi de görünüyor.
YanıtlaSilya ben kosu bandinda 20 dk.da o kdr kosuyorsam, bunlarda kosuyordur 10 km'den fazla. isleri bu. sabah-aksam kosuyorlar ztn.
YanıtlaSilayrica millet uzaya tatile giderken bu verilerin dogru olup olmadigini tartismak biraz yersiz gibi sanki...
ha tabii herseyde oldugu gibi bunda da komplo teorilerinin sonu gelmez. yok adidas kendi futbolcularini daha cok kosuyor gibi gostertiyor vs.
Cok benzer islerle ugrastigim icin belki bu konuda bilgi verebilirim. Kosan bir futbolcunun videolarindan belli araliklarla fotograflarinin alindigini dusunun. (futbolcuyu tek renk bir zemin uzerinde ayirt edebilmek kolay gorsel islemleme ile) Fotograflar gridlere bolunur. 1. ve 2. ve takip eden fotolar gorsel islemleme ile analiz edilir, benzer gridler sirayla eslestirilir ve aralarindaki mesafe vektorleri hesaplanabilir. Futbolcunun beyaz formasi varsa mesela, beyaz tonlar arasina cizilir bu vektor. (Keske resim koyabilseydim cok iyi olurdu)Daha sonra bu vektorler birlestirilerek futbolcunun 90 dk boyunca ne zaman nerede oldugu bulunabilir (fazlaca kamera kullanilmasinin burda cok faydasi var). Temeli bu ancak cesitli sorunlar cikabilir. Mesela gol sevinci esnasinda futbolcular karman corman olunca birbirlerine karisabilirler ancak bu da yine gorsel islemleme ile kolaylikla cozulur cunku futbolcularin heryerlerinde numaralari yazdigi icin bu numaralar da kolayca ayirt edilebilir (gorsel islemlemeyle)ve kisa bir sure icinde kaybolan futbolcular tekrar bulunur. Rakip futbolcular karismaz. formalari farkli renk oldugu icin. Tabi icinde fazlaca hata barindirabilecek bir olay yukarida anlattigim ornek ve benzerlerinden dolayi ama gunumuzde bilgisayarlar kameralar canavar. Hatta ilerleyen yillarda hangi futbolcu nereye tukurmus, nerede burnunu formasina silmis, bunlar bile bulunup ileride kendisine karsi delil olarak kullanilabilir. Aceto, blog cok guzel. Sabah ilk is bakiyorum valla. Yeminle.....
YanıtlaSilYakında FSTATS'a girme ihtimalim var.
YanıtlaSilO zaman kesin bilgiyi veririm size :D
aha dün gece saha matrix gibi gözüktü mü gözüme! yapma aceto böyle postlar, rüzgarın hızını ayarlayıp yolladı o şutu ronaldo valla bak bizim amcaoğlu ibm'decileri gaza getirme:)
YanıtlaSilHey gidi günler heey!.. Sene 93 veya 94 olmalı. "Ne kadar koşuluyor" ölçümlerinin ilk moda olduğu zamanlar. "Norveç orta sahası" efsane o zaman, "kişi başına 10 kilometrenin üzerinde koşuyorlarmış maç başına abi" muhabbetleri dönüyor. O dönemde tek bir kamera tek bir oyuncuya sabitlenerek yapılıyor ölçüm. Bir gün Fatih Terim TRT3'te anlatmıştı, hatırladığım kadarını aktarmaya çalışayım: "Milli takım oyuncusu olduğu için Oğuz'u(Çetin) da ölçmeye karar verdik. İnanamadık, 10 kilometreye yakın bir mesafe çıktı. Bir yanlışlık olduğunu düşündük, tekrar ölçtük başka bir maçta. Yine 9 kilometrenin üzerinde bir rakam bulduk. Çok şaşırtıcıydı bizim açımızdan. Oğuz "koşmaz" diye bilinen bir oyuncuydu. Oysa "çok koşar" diye bilinen bazı oyuncuları ölçmüş, 6-7 kilometre gibi rakamlar bulmuştuk."
YanıtlaSil@ varol döken
Görmüş, yanıt verememiştim, o arada Aceto da kapatmış yoruma postu.
Teşekkürler. UMUT konusunda pek umutvar olamıyorum. Yıllık iznimden kalan dört günü hem yeğenimin ilk doğum günü hem de İspanya maçı vesilesi ile İstanbul'da geçirecektim, olmadı. Ekim'e kadar da bir gün için bile zor görünüyor. Biz Cunda'ya bekleriz efendim. Aceto da satmasın(!) bu sene, değişsin, o da gelsin :)
@tahir durten
YanıtlaSilkoşu bandında 20 dk'da 10 km koşuyorsan bant yerine pistlere geç ihya olursun...
zira son 10bin dunya rekoru 26:17.53
arkadaslar. dikkat ettiyseniz, bu rakamlarin verildigi istatistiğin basliginin icinde 'distance' kelimesi var. yani bu katedilen mesafeyi demek. kavram kargasasi yasaniyor sanirim. siz bulundugunuz 'x' yerinden 'z' yerine gittiginizde, gittiginiz mesafenin ölcüsü degismez. bu sabittir. siz sadece bu gidisin süresini degistirebilirsiniz. bu da yavas yürümek, normal yürümek, hizli yürümek veyahut kosmakla alakali olur. ama ne olursa olsun mesafenin ölcüsünü degistiremezsiniz.
YanıtlaSilhesaplamalar da tipki bu verdigim örnek gibi. bir futbolcunun mac icersinde katettigi mesafeden bahsediliyor. buna kosmak da dahil, yürümek de. yani lampard kosarak geldigi ceza yayindan bir sut cikarip topu auta attiktan sonra kendi bölgesine yürüyerek dönebilir. hesaplayici alet ise bu sürecte onun katettigi mesafeyi kosarak mi yoksa yürüyerek mi yaptigini hesaplamiyor. sadece katettigi mesafeyi hesapliyor!
bi diger örnek mesela, petr cech bir macta 4.5 kilometre kosmuyor. 4.5 kilometre mesafe 'katediyor'. yani atiyorum kale cizgisinden 18'e yürüyor, ordan tekrar geriye geliyor, tekrar pozisyon geregi biraz kenarlara aciliyor, vs vs. bu böyle mac boyunca olup duruyor. ve bunlarin toplami sonucunda ne kadar mesafe kattetiği anlasiliyor. istatistigi de bu yansiyor.
he bunun nasil yapildiginia gelirsek. günümüz kamera ve bilgisayar senkronizasyonunda cok da zor bir sey olmadigini düsünüyorum. nasil ki bir frikikte topla baraj arasi hemen ölcülebiliyor, bu da detayli kameralarla mümkün hale getirilmis olmali. ve ben bu verilerin tamamen gercek oldugunu düsünüyorum.
televizyon komandosu son noktayı koymuş
YanıtlaSil@hebenneka
sen de cunda diyip son noktayı koydun, yaz kızım oraya utrecht-umut ocakbaşı-brighton ın arasına büyük harflerle cunda:) benim harbiden bir metrobüs almam gerekecek ama zaten cunda ya gelecektim sebebi oldu, bülent metrobüs alsam gelir misin abi:)
her bir oyuncuyu kamera takip ediyor diye biliyorum. arkadaşların dediği gibi yürüyerek katedilen mesafe de dahil. böyle olunca bazı yanlış düşünceler çıkıyor ortaya. geçen sen alex için herkes koşmuyor diyordu. şamp liginde. sonra bir maçta gördük ki en çok mesafe kateden oyunculardan biri. hesaplayın takım toplam 20 korner ve duran top kullansa ve hepsini alex atsa ortalama 50 metre gidiş geliş desek sadece 1km böyle geçer. o 50 metreyi de yüyüyerek ya da çok hafif tempoda atlatıyor.
YanıtlaSilbu yüzden kimin daha çok çalışıp mücadele ettiğini en iyi televizyondan izleyenler görür bence. rakamlara aldanmamak gerek.
benim de çok merak ettiğim bir konuydu. sanırım sabit kamera ve görüntü işleme teknolojisi, mt./pixel ölçeği açıklamaları olayı oldukça aydınlattı. saha içerisinde oyuncuların karışması, her bir oyuncunun ayrı ayrı nasıl takip edildiği pek net değil. basit güvenlik kameraları ve gayet kolay bulunabilen birkaç yüz dolarlık yazılımlarla bina girişlerinde araçların plakaları kaydedilip loglanabiliyor. Benzer bir şekilde yapılıyor olabilir ama oyuncuların her pozisyonda sırtını görebilecek sabit kamera olamayacağından muhtemelen birden fazla kamera kullanıldığı bilgisi mantıklı.
YanıtlaSilbir de Guardian'ın Chalkboards'u var. Tackle, Clearance, Interception hesaplıyor. bence o daha zor. çünkü hangi adam pas arası yapmış, hangi adam top çalmış zor hesaplamak.
YanıtlaSil@ Tuner
YanıtlaSilo kdr kosuyorsam dedigim 10 km diil tabii be abi... o kdr fazla kosabiliyorsam manasinda demistim.
20 dk.da 5 km'den fazla... baya iyi bence :)
çok merak ettiğim bir konuydu. pazulara yerleştirilen siyah bantlar görüp onlar vasıtasıyla yapıldığı kanaatine varmıştım bir dönem. hatta sahtekar bir futbolcu yerinde sekip bu rakamı abartabilir diye fantazi yapmıştım. neyse arkadaşlar gayet güzel açıklamışlar.
YanıtlaSilkonuyla alakalı bir tesbitim olacak. süper lig maçlarındaki istatisklere hiç inanmıyorum. orada bir kavram kargaşı olduğu kanaatindeyim. özeliikle top kaybı istatistikleri son derece yanlış, bu da top kaybı tanımının göreceli olmasından kaynaklanıyor. bazen maçın 15. dakikasında iki takımında 30-35 top kaybı yaptığı geliyor ekrana. görme engelliler oyanımıyor ki bizim ligde.
bu konu dün maçı izlerken benim de aklıma geldi, bana biraz hafif abartılıyor gibi geliyor o rakamlar, sahayı uzunlamasına 100 metre kabul etsek, futbolcular ortalama 50 defa git gel yapmış olması gerek (daha fazla koşanlar 60-65i buluyor)
YanıtlaSiltabi bunlar kısa koşular olduğu için belki farkedilmiyor ama yinede bana fazla geliyor bu rakamlar
bakırköy sahilde oturuyorum, evden yeşilköy'e arabayla 3 km civarı tutuyor, yani maç boyunca bu adamlar 2 defa bakırköy yeşilköy git gel mi yapıyorlar? sarı dolmuşlar gibiler maşallah!
Hehe ne güzel yahu kimse bilmiyor cevabı :)
YanıtlaSilBilgisayar Müh. olmanın da avantajını gördük ya hayırlı olsun :)
Gerçi arada doğru cevaplar da yok değil - tepedeki kamera diyeyim ben size ;) -
O bir çoğunuzda var olan güzelim Nikonlarda Canonlarda ne biçim işlemlar yapılıyor bir bilseniz. Ama inanın her şey insan gözünden esinlenerek yapılıyor.
IMAGE PROCESSING nam-ı Türkçe görüntü işleme işidir olay arkadaşlar.
Peki gol olduğunu uyaran toplar nasıl oluyor bunu bilen var mı :D
zeminin altına yerleştirilen sensörler sayesinde :)
YanıtlaSilTamamen tahmin
YanıtlaSil-Ertem abi sence gerard kaç km koşmuştur?
-Valla 11 yazın oraya 11km koşmuştur bu herif. Leylek gibi bacak var adamda. ya da 13 yap sen onu.
-peki abi servet kaç km koşmuştur?
-laynnn!!
RFID işaretleyici ve takipçileri kullandi zamaninda Türkiye'den adını açıklayamayacagim bir takım ve o yıl takım şampiyon oldu. Fakat cok fazla gider oldu diye ertesi yıl kaldırdılar. Bazı altyapılarda hala kullanılıyor bildigim kadariyla.
YanıtlaSilOlayın aslı yukardaki yorumlarda da belirtildiği gibi image proccessing olayından geçiyor. Kamera her bir oyuncu için ayrı olarak odaklanıyor daha sonrasında o topçuyu takip ediyor. Kameranın kafası oynamıyor tabi ki. belli processing işlemleri yapılarak(misal futbolcuları kare içine alıp hareketlerini tespit etmek) istatistik çıkarılıyor ama burda da şöyle bir sorun ortaya çıkıyor. İkili mücadelelerde topçular karışabiliyor. Birbirlerinin izleme sahasına girebiliyor bu da istatistiklerde bariz karışıklıklara neden olabilir ama illa ki onun da çözümünü bulmuşlardır :)
YanıtlaSilher futbolcuyu takip eden bir kamera ve kameraya bağlanmiş bilgisayar sayesinde futbolcuların koştukları mesafe ölçülmekte....
YanıtlaSilHer futbolcuyu takip eden bir kamera veya oyuncuya vs bağlanan birşey yok.
YanıtlaSilstadın iki köşesine oyuncuların asla açısından çıkmayacağı bir kamera yerleştiriliyor. o kameradan Track olayı yani her oyuncu ayrı ayrı çember içine alınıyor. o çember oyunculardan hiç ayrılmıyor ve o oyunuya yapılan faulu , koştuğu km , ve bir kaç istatistik belirleniyor. tamamen profosyonel programlarla.
saygılarımla
akgeyik17@gmail.com