13 Şubat 2018
11 Şubat 2018
Sponsorlar Sosyal Medya ve Neymar
Lionel Messi,
oğluna kitap okurken çekilmiş bir fotoğraf karesini Instagram hesabında
paylaştığında her detaya dikkat eden takipçileri yatakta masumca bırakılmış
telefona takılmışlardı. Dünyanın en çok kazanan futbolcusu, en son model en
pahalı ya da altın kaplama telefonu kullanır diye düşünenler hayal kırıklığına
uğramışlardı. Messi paraya mı kıyamamıştı? Elbette değil. Telefon markasından
yılda 15 milyon dolar kazanan Arjantinli elbette ki gündelik hayatında o
markayı kullanmak zorundaydı, ya da Barcelona’nın sponsoru otomobil markasının
ona verdiği son modelle stadyuma gelmeliydi.
Sosyal medyada direkt reklam kadar
ürün yerleştirme de artık milyonlar kazandırıyor. Barcelona’da yılda 22 milyon
Euro kazanan Neymar’ın Paris Saint Germain’in teklifini kabul ederken tek nedeni
elbette ki Fransız kulübünden yılda alacağı 37 milyon Euro değildi.
Barcelona’da Messi’nin gölgesinde kalan Neymar, Paris’te kendi krallığını ilan
etti. Nasıl mı? Pazar gününüzü rakamlara boğmak istemem ama yeni medya
gerçekleri başka türlü anlatılmıyor. 2009’da sahneye çıktığında Brezilya’da
kulübünden yılda 1.2 milyon Euro kazanan Neymar, İspanya’ya adım attığında
Güney Amerika kıtasında markalar için zaten ikon bir isimdi. Barcelona ona
yılda 15 milyon Euro verdiğinde Brezilyalı yıldız 22 milyon Euro da
reklamlardan kazanıyordu. 19 yaşında Nike ile imzaladığı kontratı 2021 yılına
kadar uzatan Neymar, Ronaldo gibi yılda 12 milyon Euro’yu kasasına koyuyor.
Volkswagen, Panasonic, Gillette, Castrol, Beats ve Police ile yaptığı reklam
anlaşmalarıyla Barcelona kariyerini geçiren Neymar Paris Saint Germain formasıyla çok daha büyük
bir fırsatı yakaladı. Sosyal medya
mecralarındaki takipçi sayısını göre bir gönderimin değerini ölçen Blinkfire
şirketinin açıkladığı rakamlar başta Neymar olmak üzere spor dünyasının
yıldızlarının artık birer holding haline geldiğini gösteriyor. Brezilyalı
yıldızın, Instagram’da 88.8 milyon, Facebook’ta 60 milyon ve Twitter’da 37.6
milyon takipçisi var ve ben bu satırları yazarken takipçi sayısı elbette ki
artıyor. Bu üç sosyal medya platformunda Ocak ayında 74 paylaşım yapan
Neymar’ın her fotoğrafta reklam yapmadığı bir gerçek ama yaparsa ne kazanır?
İşte o çılgın rakam!
Reklam sektörüne göre toplam takipçi sayısıyla Neymar’ın
bir Instagram ya da Facebook paylaşımı için alması gereken para 459 bin Euro.
Dünya Kupası finalinde bir marka Avrupa’da yayıncı kuruluşlara reklam vermek
istediğinde de bu parayı ödediğini bir kenara yazalım ve hesap makinesiyle yola
devam edelim. Neymar aylık paylaşımlarının yarısını bu marka tanıtımlarına
ayırsa PSG’den aldığı yıllık ücreti iki ayda cebine koyabilir. Üstelik
Brezilyalı sosyal medyanın bir numarası değil. Cristiano Ronaldo, 120 milyonu
Instagram’da olmak üzere toplam 300 milyon takipçiye sahip. LeBron James
parkenin efendisi ama yeşil çimlerin bir hayli gerisinde ve toplam 98 milyon
takipçisi var. Transferi sonrasında Paris Saint Germain’in sadece ürün
satışlarını değil sosyal medyada takipçi sayısını da uçuran Neymar’ın sadece
Internet kanalıyla reklamlardan 50 milyon Euro kazanabilme ihtimali futbol
dünyasında kulüpleri de yeni düzene uyan kontratlar yapmasını gerektiriyor.
Oyunun imaj haklarının yarısını ya da daha düşük bir yüzdeyi kontratta talep
eden kulüpler de elbette ki haklı… Sonuçta sahne onların, kostüm onların, rolü
veren de onlar, assolist olarak sahneye çıkartan da…
Futbol dünyasının
yıldızlarının fotoğraflarına bakıp pantolon, gömlek, saat, kulaklık, ayakkabının
fiyatını yazanlar da yeni medya düzenine ayak uydurmalı… Mesele o ürünlerin
etiket fiyatı değil, bu starların o kulaklıkla müzik dinlemek, o saati koluna
takmak için kaç milyon aldığı….